Katarina Wennstam

Igår var jag på väven och kollade på när Katarina Wennstam föreläste, den var så himla intressant!

Katarina Wennstam är en författare som har skrivit böckerna, flickan och skammen och en riktig våldtäktsman, jag har inte själv läst böckerna men jag ska absolut göra det för jag har hört så himla bra om dom plus att hon var så himla klok att hennes böcker borde vara helt fantastiska!

Hon pratade inte så mycket om dom "större" vanliga problemen som vi redan är medvetna om i vårat samhälle tex våldtäkt som vi pratar ganska mycket om, utan hon pratade om dom ”mindre” grejerna som är minst lika viktiga, saker som man så många gånger har upplevt men aldrig vågat prata om och det är skammen. Hur kommer det sig att man skäms när en kille sexuellt trakasserar en? Ändå så vet man med hela sin kropp att det är han som har gjort fel och inte en själv men man kan inte hejda känslan av skam. Hon pratade mycket om hur man som kvinna under hela sitt liv måste balansera för om vi gör det minsta lila fel så blir vi slamp stämplade, man blir billig, mindre värd kanske på grund av att en kille filmade medans en tjej gav han en avsugning. Hur kommer det sig att mannen blir hyllad och kvinnan blir stämplad som slampa. Vi ska vara sexiga men inte sexuella. Det är inte bara män som gör det utan vi kvinnor kan också trycka ner varandra ibland, det är så vi har blivit uppfostrade av samhället men jag tycker det är viktigt att vi pratar om det och inte bara lär våra döttrar hur man ska klä sig och skydda sig men också lära våra söner hur man beter sig och visar vad som är rätt och fel, det här angår inte bara kvinnorna utan det här angår alla och varför ska sex och oral sex framstå som äckligt? Det är ju helt naturligt vi är ju här på grund av det?! Hur kommer det sig att dem reglerna som gäller för män inte gäller för oss, hur ska man veta vart gränsen går? Nä man vet inte det förens det är försent och då har man redan skammen i kroppen och skam är en så lätt känsla att få, man kan inte säga till någon "var glad" och sedan så är dem det men man kan säga "du borde skämmas."

Jag har aldrig varit bra på formulera mig utan jag känner mig som en ordbajsare, det flesta av det här var saker som Katarina sa på föreläsningen men det lätt bättre när det kom från hon men jag hoppas ni förstår principen och kanske kan relatera.

Jag tipsar verkligen om att läsa hennes böcker jag tyckte hon var helt underbar!
 
1 Annica Lindgren:

skriven

Så himla bra, det är ju så viktigt ämne.

Svar: haha tack mamma!:*
Izabelle Lindgren

2 Anonym:

skriven

Du är världens bästa gullis 💟 /sofia

Svar: tack du med!:*
Izabelle Lindgren

Kommentera här: